Най-вероятно имате списък със стандартни въпроси, които бихте могли да зададете, когато определяте изискванията при създаване на онлайн магазин, но често ги пренебрегвате. Не се замисляте много, много и…предпочитате да действате вместо да губите време в обсъждане. Това обаче от своя страна води до истории с не толкова щастлив край.

Ето 3 въпроса, които е добре да зададете още в процеса на уговаряне на подробностите около изработката на онлайн магазина за клиентите ви. Това ще улесни както вашия, така и живота  на клиентите ви:)

Ето че вече сте спечелили доверието на клиентите си и сте на етап финални преговори. Това, към което повеждате разговора още в самото начало са изискванията за проекта, обсъждане на функциите, предложение за стойността на вашите решения, очаквания за бюджет и време за изпълнение на задачите. Всички тези точки наистина са важни, за да разберете дали вървите в правилната посока. Това, което се пренебрегва обаче са някои теми, които така или иначе, ако не в началото, то на по-следващ етап ще се повдигнат. Ако се окаже, че очакванията и за двете страни не са зададени ясно от самото начало, в последствие се получават доста неприятни ситуации.
Информацията по-долу се базира и на нашия опит, и именно заради това решихме да ви споделим точно тези 3 въпроса, които е важно винаги да задавате на клиентите си, още в самото начало на преговорите ви.

Въпрос 1 - Какъв е вашият предишен опит с електронната търговия?

Не си правете заключения, че клиентите ви нямат понятие от търговия онлайн, но също така не си мислете, и че са много наясно.
Направете проучване, говорете с клиента, за това кои са ключовите фактори за успех за бизнес модела, който той ви представя и по този начин ще придобиете по-ясна представа с какъв клиент си имате работа.
Най-вероятно вие вече имате някакъв опит с този бизнес и ще можете бързо да прецените знанията на клиентите си и да им предложите най-добрия начин, по който да работите заедно.

Въпрос 2 – Кой ще бъде нашият основен контакт?

Ще има ли човек с технически познания и какви са техните основни отговорности, и експертни знания. По-често се случва така, че се налага да комуникирате с хора, които са посредници в комуникацията и имат по-малко познания за онлайн търговията (или платформата Магенто например, на която ще се разработва онлайн магазина) отколкото вие сте очаквали. Също така е малко изнервящо, когато трябва да си комуникирате с хората, които реално не взимат крайните решения за проекта.
Разбира се, винаги можете да направите така, че нещата да работят за вас. Това е въпрос само на подготовка от ваша страна на вашия мениджър на проекта и на програмистите, които работят по него. Трябва да се уверите, че ще задават правилните въпроси и ще говорят на езика на клиента (посредника, който се е заел с комуникацията от страна на клиента).

Въпрос 3 – Какво точно очаквате от нас?

Това е въпрос, с който може би си мислите, че сте наясно благодарение на спецификациите на проекта или още от самото запитване, което е отправил първоначално клиента към вас, но сигурни ли сте наистина, че знаете отговора на този въпрос?
Все пак, дори и да не зададете точно този въпрос, е много важно да разберете дали клиентът ви иска от вас да разработите изчистено, техническо и бързо решение или може би иска решение, което е много впечатляващо, заложено е повече на дизайн, отколкото на функция и е много по-разчупено, нестандартно, различно. Дали вие ще трябва да се заемете изцяло със сайта и след разработването му или ще има специален екип от страна на клиента, който ще се занимава с управлението на магазина и продажбите?
Съвсем различно е ако клиентите ви очакват да разчитат на вас за абсолютно всичко свързано с електронната търговия и се надяват, че вие ще сте този партньор, който ще издигне бизнеса им на върха.

Предполагате ли, че ще изработите онлайн магазина и това ще е цялото ви участие в проекта, за което сте се договорили с клиента? Клиентът предполага ли, че вие ще сте нон-стоп на разположение и ще движите проекта, и дори след завършването на сайта ще предлагате обновления, и варианти за развитие ? За колко време?

Предположенията са най-големият враг на всяко бизнес взаимоотношение, и докато вие най-вероятно не можете да дефинирате всички необходими или желани отделни характеристики, за които ще трябва да се погрижите още от Ден 1-ви, то вие със сигурност можете да определите очакванията към вас. Така че, уверете се, че сте го направили, защото в противен случай може да имате доста главоболия в последствие.

Това са точно тези 3 въпроса, които ще ви помогнат да управлявате очакванията на клиентите ви към вас, както и вашия следващ проект като цяло.

Надяваме се да сме ви били полезни.