Индустрията, която се занимава със „сделки на деня“ е най-обсъжданата откакто завладя света, стартирайки с Woot, преоткрит от Groupon и разбира се всички български варианти на Колектива, Групово, Грабо и мн. др. Съществуват хиляди сайтове за „сделки на деня“. Всеки ден се появяват още нови и нови, както и всеки ден фалират много от тях. С последното проучване, което е направено от Университета Rice, намерихме отговори на доста въпроси, които сме си задавали до сега.
Преди да ви запознаем с тези проучвания искаме да се уверим, че сте наясно с повечето термини, с които ще се срещнете, тъй като често хората се объркват с използваната терминология.

Сделка на деня или групово пазаруване
И така, кое какво е и дали има разлика между двете? Разбира се, че има. Понякога и „сделката на деня“, и груповото пазаруване могат да се отнасят до едно и също нещо, но съществуват „сделки на деня“, които нямат нищо общо с груповото пазаруване и обратно. Тогава би трябвало да можем да ги различаваме семантично. Какво би трябвало да означават всъщност тези термини?

Сделка на деня = сделка за намалени стоки или услуги, която е в сила само определено време (често и повече от 24 часа)

Групово пазаруване = понятие, което изисква няколко покупки на сделката, за да стане тя реално активна.
Груповото пазаруване е методология използвана за изпълнение на „сделки на деня“, а „сделките на деня“ все по-често се използват като всеобхватен термин за тази част от електронната търговия.

Все пак трябва да се каже, че груповото пазаруване е по-комплексна методология, за да се случи точно според конкретните изисквания. Колко клиента трябва да закупят сделката, за да се активира и реално ваучерите да станат активни? Докато „сделките на деня“ са по-прости форми на отстъпка и могат да се случат много лесно, и с най-стандартни платформи за електронна търговия.
Така че, за целите ни тук ще използваме термина „Сделка на деня“, като не забравяме, че груповото пазаруване е също част от цялостната картина.

Ето и най-полезните точки, извадени от проучването направено от Университета Rice.

1.Колко печеливши са „Сделките на деня“ за самите търговци?

По последни данни (Май 2012) 61.5% от търговците са спечелили от сделките, които управляват, докато процента на тези, които са се разорили или са загубили пари е почти един и същ и за двата случая (около 19.3% за всеки) – важно е да се отбележи, че процентът на печелившите сделки се е увеличил в сравнение с доклада от проучването направено миналата година,  докато %-тът на загубилите бизнеси от такива сделки е намалял.
Проучването показва, че печалбата от подобен бизнес се увеличава с нивото на опит което притежават търговците с подобни сделки. Това е напълно логично, тъй като самите търговци разбират по-добре концепцията, след като веднъж вече са я изпробвали.
Могат да съгласуват детайлите на всяка сделка с техните конкретни цели и дори биха могли да преговарят за по-добри модели за разпределянето на приходите със сайтовете за „сделки на деня“.

2.Кои бизнеси печелят най-много от „сделките на деня“?

Изследването показва, че фотографите (75%), здравни и фитнес услуги (69.3%), услугите свързани с туризъм (68%), както и лекари и зъболекари (66.7%) имат много по-висока степен на успеваемост от средната, докато услугите свързани с чистене (27.3%), както и с ресторанти и барове (44.2%) по-често дори губят пари от тези сделки.

3.Какъв е процентът на привличане на нови клиенти?

Всеки бизнес би могъл да получи около 80% нови клиенти с всяка сделка, независимо от това дали са пускали сделки преди това, но реално само 1/3 от тези клиенти се превръщат в завръщащи се клиенти.
Една от основните цели на сделките на деня обаче е точно да привличат нови клиенти, така че тези проценти по-горе не звучат никак зле :)

В заключение на резултатите от изследването:

Успехът на „сделките на деня“ зависи от способността им да водят голям брой нови клиенти, които реално да се превръщат в завръщащи се потребители, които да се върнат, за да закупят отново и отново продукти от същата фирма, но на пълния размер на цена им.
И така, задайте си въпроса колко често сте си купували нещо което е било„сделка на деня“, за да изпробвате нов продукт или услуга и сте оставали толкова доволни, че реално сте решили да се върнете отново, и да заплатите пълния размер на цената на продукта. Ето сега виждате, колко трудно може да се окаже за тези бизнеси да направят реална печалба от тези сделки, но въпреки това, последните проучвания показват много позитиви за индустрията със „сделки на деня“. Така че давайте смело и не се плашете от статистиките. Те само идват да покажат, че реално този модел работи, но с правилните услуги и промоции.