Залисани в ежедневните си задължения, собствениците на онлайн магазини често пропускат конкурентите си или не им обръщат необходимото внимание. Това може да се окаже крайъгълен камък в прилагането на успешната маркетингова стратегия. Ето и няколко съществени причини, които могат да Ви накарат да промените тактиката си спрямо конкурентите.

  • Вашите съперници могат да продават продукти, за които дори и не подозирате.
  • Те могат да прилагат агресивни промоционални кампании, които да рефлектират негативно върху вашия бизнес.
  • Ценовата им политика може да се окаже едно ново предизвикателство за вас.
  • Конкуренцията може да ви даде идеи за нови промоционални тактики.
  • От конкурентни онлайн магазини можете да черпите идеи за нови ключови думи, които да обогатят вашите PPC и SEO кампании.
  • Разглеждайки техните продукти в разпродажба, бихте могли да си изградите ясна представа кои продукти да избягвате.

За да достигнете до тази информация, не е нужно да се ровите с часове. Отделяйте по 30 минути седмично в анализиране на конкуренцията и ще забележите, че ефект има. Но от къде да започнете?

Поставете се на мястото на един средностатистически потребител в интернет. Проведете едно инкогнито търсене в Google Chrome (ако се чудите как тук ще намерите инструкции). Изберете произволен продукт от вашия асортимент и въведете ключовите думи, с които смятате, че клиентите биха могли да го търсят в Google Search. И тук идва моментът на информационната лавина. Нещата, на които трябва да обърнете внимание в резултатите, са:

  • Погледнете кой рекламира с тази ключова дума: Дали това са директните ви конкуренти, Amazon, производителите, а може би никой. Качеството на рекламите високо ли е? Линкват ли към релевантни landing страници или home страници?
  • Какви са органичните резултати от търсенето? Онлайн магазините на територията на вашия ли са? Излизате ли в топ 5, а вашите конкуренти? Отговарят ли ключовите думи на съдържанието в резултатите?
  • Появяват ли се видео линкове, защото вероятността да бъде кликнато върху тях е по-голяма. И понякога дори и да сте в топ 5 на резултатите шансът да кликнат точно върху вашия сайт намалява.
  • Проведете няколко последователни търсения с различни ключови думи. Обръщайте внимание на ключовите думи, които Google ви препоръчва. Това са най-вероятните възможности, по които потребителите търсят.

Много би ви помогнало, ако си изваждате резултатите в таблица и ги сравнявате през определен период от време. Ще бъдете изненадани колко често се появява непознат конкурент, който си заслужава проучването.

Следващата стъпка, която трябва да предприемете, е свързана със самия конкурентен онлайн магазин. Обърнете внимание къде точно ви отвежда клика върху линка, генериран от Google търсенето. Дали това е конкретна страница на някой продукт, landing страница или някакъв списък с категории? Ако пък е от PPC реклама, съдържа ли ключовата дума, която сте използвали?
Следва визията. Загледайте се в дизайна на съдържателните страници. Има ли някаква прилика с вашия? Съдържанието уникално ли е? Какви картинки използват? Обърнете внимание на цените в конкретната категорията продукти. Каква е shipping политиката им? Продукти, основаващи се на кръстосани продажби или продукти стимулиращи продажбите промотират?
Поиграйте си малко и сложете продукт в кошницата, за да разберете дали предлагат специални промоции или стимули вътре в самата кошница. Хубаво е да разгледате целия сайт за подобни намаления. Това ще ви помогне да разберете кои са новите продукти, които се опитват да наложат и кои са продуктите, от които искат да се отърват поради залежаване на стоката, например.
Разнообразието в продуктовия асортимент също е от значение. Затова обърнете внимание и на широчината и дълбочината на продуктовата линия.

След като сте преминали през тази стъпка бихте могли да систематизирате събраната информация и да изготвите списък с всичко, което ви е харесало, както и с това, което не ви е харесало. Важното е да се абстрахирате от своята гледна точка и да се опитате да погледнете през очите на клиента.

Целта на цялото това проучване е стимулирането на продажбите, генерирането на ефективен трафик и вникването в същността на проблема, ако съществува такъв. Познаването на конкуренцията е ключът към успеха на всеки един бизнес без значение дали той е онлайн или офлайн. Ето защо да бъдеш информиран за всички съперници в днешното море от конкуренти онлайн е съществена част от работещия бизнес модел.